Teslův transformátor obří verze

Po úspěšných pokusech s malým teslákem jsem se rozhodl, že si postavím nový, ale o hodně větší. K napájení slouží 4 MOTy (trafa z mikrovlnky) spojené na primáru paralelně a na sekundáru sériově. Takže to dává 8kV 0,4A = 3,2kW příkonu (u malé verze jen 80W). Nastal problém s napájením, protože klasické rozvody jsou dimenzovány na 10A a odebíraný proud byl 15A. Proto jsem to musel napojit na 1 fázi z 3 fázové zásuvky. (z té můžu brát až 25A) Z důvodu, že trafa nebyly všechny stejné, (každé jiné) nebylo na výstupu 8kV 0,4A  jak jsem předpokládal, ale o hodně méně. (zapojit různé trafa do série je větší problém než jsem si dokázal představit)  Trafo z mikrovlnky má jeden vývod spojen s jádrem a to tvoří jakousi protiváhu a proto to dělá při spojování bordel. Spojit se dají jenom dvě trafa a to tak, že se spojí jádra a vývody tvoří vývody na cívkách. Já jsem pospojoval ty trafa zcela chaoticky, takže výstupní napětí bylo jen 3kV. Proto to nedělalo jisky přes 1m dlouhé  ale jen 0,5m. (viz foto)

Těsně po vyfocení této fotky se prošlehly trafa a bylo po prdeli :(

Primární cívka: má tvar 6 úhelníku, je namotána Cu drátem o průměru 5mm (14 závitů, vnitřní průměr 16cm vnější 48cm)

 

Sekundární cívka: navinuta Cu drátem průměr 0,25mm, na novodurové trubce průměr 110mm. Délka vinutí 52cm, počet závitů 2600. Rezonanční kmitočet je 109kHz.

 

 

Navíjení cívky mi zabralo asi 2 hodiny. Použil jsem motor  z větráku z mikrovlnky.

 

   

 

Toroid: je vyroben z umělohmotného husího krku průměr 120mm. Je stočen a polepen Al lepící páskou.

 

 

Kondenzátor: Jsem zprvu objednal u firmy ES-Ostrava (2x 20nF 20kV), nikdy tam nic nekupujte, důvod je prostý, vyserou se na Vás!!! Po 4 týdenní dodací lhůtě, která trvá  do dneška, jsem se na ně... Nezbývalo mi nic jiného, než spíchnout nějaký homemade. Koupil jsem polyetylenovou foliu a Alobal. Kondík je

složen ze 4 stejných svitků ( 50nF 8kV). Dva paralelně a dva sériově. Výsledek 50nF 16kV a 2x větší impulsní zatížitelnost.

 

 

Jiskřiště: Po pokusech s asynchronním motorkem z gramofonu (malé otáčky) a motorem z vysavače (velké otáčky, došlo k roztržení rotoru. Jeho část mi proletěla kolem ksichtu a po 10m letu narazila obrovskou rychlostí do kachliček na zdi, po nárazu opadaly),  Jako nejlepší řešení se ukázalo: modelářský elektromotor Speed 500 (stál jen 240kč (je to shit kvalita)) Jeho odběr je 16A při 12V. Jako elektrody slouží vratové šrouby 5x20. Rotující raménko je z cuprexu a je vyztuženo drátem. 4 a 4 elektrody jsou spojeny tak, že rotující raménko spojí vždy dva protilehlé šrouby. Přerušovací frekvence je asi 1,5kHz při 20000 ot./min

 

 

 

   

 

 

Po úpravách

 

Čtyři trafa jsem nahradil největším MOTem (jako jediný vydržel předcházející pokusy). K němu jsem připojil 4 násobič napětí. Teď je na výstupu asi 10kV 120mA. Odpadá problém s napájením, protože odběr je jen 1,5kW.

Celkové schéma:

 

Všechny součástky jsem koupil v HADEXu, těch kondenzátorů je dohromady 42ks, ale levněji vyjde když jich koupíte 100ks (do 100ks 3kč/ks, od 100ks jen 0,5kč) nebo jich můžete koupit rovnou 1000 po 10h/ks. Rezonanční kondenzátor je tvořen 150ks kondenzátorů 47nF 1000V (10 řad paralelně 15 řad sériově). VN diody jsou složeny z 13diod sériově spojených 1N4001. Jako tlumivku jsem použil sekundár MOTu. Další zlepšovák je v možnosti řízení otáček motoru.

 

Nový kondenzátor:

 

    

 

Napájení motoru: zdroj se skládá z trafa 230/12V 12A, dvou diod KY710 na chladiči a předřadného odporu 100Ω 100W. Odpor je zapojen v primáru trafa, zabraňuje tomu, aby se motor roztočil na max. otáčky, při kterých to v motoru silně jiskří.

 

 

  Zdroj se dá rozšířit o regulaci otáček (už jsem při pokusech odpálil všechny tranzistory), ale je tu ještě jedna možnost  a to regulace pomocí reostatu zapojeném v primáru. Má to nevýhodu v tom, že v krajní poloze protéká velký proud, a proto se reostat hodně zahřívá. (do ruda).

 

                                                                    Drátový reostat 1K 100W